Zalety kodowania kolorystycznego
Kodowanie kolorystyczne polega na przypisywaniu kolorów prawie wszystkim produktom do sprzątania oraz obszarom, gdzie są one używane na obiekcie. Jeśli pozwalają na to obowiązujące przepisy, poza przypisaniem produktów do określonego obszaru można także przypisać kolorom inne dowolne znaczenie.Ponieważ nie istnieją żadne uznane międzynarodowe standardy, a kolory mogą się zmieniać pomiędzy sektorami, kluczowe jest, aby wszyscy pracownicy rozumieli politykę stosowaną na terenie obiektu.
Wdrożenie kodowania kolorystycznego upraszcza szkolenie, ułatwia nadzór przełożonego/klienta, pozwala pokonać bariery językowe i, jak udowodniono, zmniejsza przenoszenie zanieczyszczeń.
Przykłady obiektów, gdzie zastosowano kodowanie kolorystyczne:
Szpital NHS w Wielkiej Brytnii
Szpital NHS w Wielkiej Brytnii
- Niebieski: obszary ogólne, w tym oddziały, departamenty, biura i umywalki w miejscach publicznych
- Czerwony: łazienki, umywalnia, prysznice, toalety, umywalki i podłogi w łazienkach
- Zielony: działy gastronomiczne, kuchnie oddziałowe i punkty gastronomiczne na oddziałach
- Żółty: izolatki, oddziały intensywnej terapii itp.
W hotelu można zastosować następujące kolory:
W hotelu można zastosować następujące kolory:
- Niebieski: Obszary niskiego ryzyka, takie jak hole, recepcje, korytarze i sypialnie (z wyłączeniem stref gastronomicznych)
- Czerwony: Toalety, pisuary, kabiny prysznicowe i łazienki
- Żółty: Przybory stosowane do dezynfekcji
- Zielony: Ogólne zastosowanie w strefie gastronomicznej i w barach, w pomieszczeniach jadalnych i kawiarnianych